|
Hyvä KSOLLI:n jäsen,
Jyväskylän liittokokouksessa kesäkuussa 2012 otimme virallisesti
käyttöön liiton uuden nimen, ja valitsimme uuden hallituksen
henkilökohtaisine varajäsenineen. Itse aloitin jo neljännen
puheen-johtajakauteni. Uuteen hallitukseen valittiin ilahduttavan
paljon uusia jäseniä. Hallituksen tehtävänä on valmistella esityksiä
ja tehdä päätöksiä jäsenistön toiveiden ja aloitteiden pohjalta.
Tehtävä ei ole helppo. Työelämämme on yhä vaativampaa, jokaisen
oman täysipäiväisen työn hoitaminen vie voimia ja aikaa. Yhteiskunnan
työelämälle asettamat vaatimukset lisääntyvät ja työntekijöiltä
vaaditaan yhä enemmän tehokkuutta, uusiutumista ja venymistä. Usein
tällaisissa tilanteissa edunvalvonnalliset seikat tuppaavat unohtumaan.
Mitä olemme valmiit tekemään ja millaisella korvauksella?
Meidän työnantajamme valtio (OPH) asettaa uusia vaateita ja tehtäviä
VALTERI-kouluille. Meidän tulisi VALTERI-kouluissa olla aina ”askeleen
edellä” muita osaamisessa, tiedoissa ja taidoissa. Osaamis- ja
palvelukeskusten toiminnan tulee olla laadullisesti ja toiminnallisesti
sellaisella tasolla, että sillä on kysyntää. Toimintamme on oltava
haluttua ja osaamistamme arvostetaan. Näin varmaankin on, sillä
VALTERI-kouluissa on huippuosaajia. Työnantajan tulisi vain muistaa,
millä ehdoilla noihin tavoitteisiin päästään.
Työn tekemisen edellytykset, palkkaus, työmäärä, työolosuhteet tulee olla
sellaisella tasolla, että työtä on mielekästä tehdä eikä se rasita
kohtuuttomasti. Työssä jaksamiseen tulee kiinnittää myös entistä enemmän
huomiota. Opettajien työmäärät saattavat kohota tällä hetkellä
kohtuuttoman suureksi. Asiaan pyritään saamaan muutosta esimerkiksi
ohjaavien opettajien joustavalla kokonaistyöajalla. Ohjaavien opettajien
työaikakokeilussa on tavoitteena saada aikaan sellainen joustava
kokonaistyöaikajärjestelmä, joka palvelisi niin työntekijöitä kuin
työnantajaakin.
Opettajan työ on kouluissamme muuttunut viimeisten vuosien aikana
merkittävästi. Työ ei ole enää pelkkää oppituntien pitämistä. Mukaan on
tullut tukku erilaisia lisätehtäviä, erityistehtäviä, joihin jokaisen
opettajan edellytetään osallistuvan. Näitä ovat esimerkiksi koulutuksiin
osallistuminen kouluttajina, jaksolaistoiminta, kansainväliset tehtävät,
MAPA- toiminta, kehittämistehtävät, opetussuunnitelmatyö, pedagogiset
hankkeet. Opettajan työ näyttää muodostuvan ensin näistä oppituntien
ulkopuolisista tehtävistä ja vasta sen jälkeen katsotaan, mitä
oppilaillesi opetat. Erilaiset kirjaamiset, raportoinnit,
seurantajärjestelmät, kyselyt ovat lisänneet opettajan oppituntien
ulkopuolisen työn määrää myös merkittävästi. Kun edellä mainittuihin
työtehtäviin lisätään viikoittaiset, jopa lukujärjestykseen kiinteästi
merkityt palaverit, on YT-aika tiukilla. Riittääkö sopimuksen mukainen
kaksi ja puoli tuntia viikossa enää välttämättömäänkään?
KSOLLI:n tehtävänä liittona on pyrkiä huolehtimaan, että edellä
mainituissa asioissa ei mennä kohtuuttomuuksiin ja opettajat voivat ottaa
näitä mainittuja työtehtäviä vain sen verran kuin itse tuntevat voivansa
hoitaa. Palvelusuhteen ehtojen tulee olla sellaiset, että ne huomioivat
selkeästi ja selkeämmin suoritettavat oppituntien ulkopuoliset
lisätehtävät. Sopimusten tulee olla selkeitä, ei liian tiukkarajaisia,
mutta riittävän selvästi kirjoitettuja, jotta liiallisille tulkinnoille ei
ole mahdollisuutta. Työelämän on joustettava, mutta ”perä- ja sivulaudat”
on sopimuksissakin selkeästi oltava.
KSOLLI:n hallitus on marraskuun kokouksessaan työskennellyt näiden tavoitteiden
saavuttamiseksi. Hallitus esittää tekstimuutoksia koskien VES:n huojennus-
ja erityistehtäväpykäliin. Lisäksi on nostettava pöydälle uudelleen
luokanvalvojakorvauksen saaminen opettajalle, joka toimii luokanvalvojana.
VES:n soveltamisohjeita olemme odottaneet vuosia, lisätyö tulisi korvata
erikseen määrättävien tehtävien mukaan ja työn vaativuus vaatikartan
mukaan. Vaatitasot on selkiytettävä, on saatava lisää koulutusta,
tehtävänimikkeistä on luovuttava palkkaa määriteltäessä. Näihin
tavoitteisiin KSOLLIn hallitus pyrkii tulevilla
neuvottelukierroksilla.
Lopuksi hieman keveämpään asiaan. Koulut ovat pitäneet syyspäiviä omilla
paikkakunnilla. Talvipäiviä emme ensi keväänä pidä, mutta olemme
suunnittelemassa kesäpäiviä viikolle 24. Varaa siis kalenteriisi tuolle
viikolle 3-4 päivää johonkin Euroopan kaupunkiin suuntautuvalle matkalle.
Asiaa ratkeaa lähiaikoina, seuraa ilmoittelua ja kysele koulusi
hallituksen jäseniltä.
Toivotan hyvää syyslukukauden jatkoa ja voimia arvokkaassa työssäsi, Hyvä
jäsen.
Arto Ollila
KSOLLI ry:n puheenjohtaja
|