|
Hyvä KSOLLI:n jäsen,
Tulvatilanne täällä Pohjois-Pohjanmaallakin vaikuttaa tätä
kirjoittaessani aika hankalalta. Viikon satamisen ja nopeasti lämmenneen
ilman vuoksi lumet sulivat viikossa.
Lukuvuosi alkaa vetää taas viimeisiä viikkojaan ja kouluilla
on taas loppurutistusten aika. Edunvalvonnan kannalta vuosi on
ollut työntäyteinen, uudelle sopimusneuvottelukierrokselle
valmistelut on aloitettu hyvissä ajoin. Yleinen työmarkkinatilanne
on selvästi kiristynyt EK:n ottaessa yhä voimakkaampaa roolia
suomalaisessa yhteiskunnassa. Opetuspuolella EK:n tiukentunut ote
näkyy myös neuvoteltaessa sen alaisten opettajien
palvelusuhteen ehdoista. Usein ei edes päästä neuvotteluihin,
koska EK:n mielestä neuvoteltavaa ei ole, asiat on sovittu ja
jos ongelmia on, niiden ratkaisuiksi ehdotetaan riitauttamista.
Opetushallituksen osalta tilanne vaikuttaa paremmalta. OAJ:n
neuvottelijoilla on hyvät neuvottelusuhteet OPH:n
neuvottelijoihin ja ratkaisuihin pyritään yhteisellä tahdolla
ja halukkuudella.
Suomen heikko taloudellinen tilanne vaikuttaa luonnollisesti
siihen, miten tässä maassa panostetaan sivistykseen ja
koulutukseen. Ammatillisen puolen aloituspaikkojen supistukset
ovat puhuttaneet koko talven ja OAJ:n voimakkailla toimenpiteillä
saatiin kohtuullinen lopputulos siihen, että
jatko-opiskelupaikkojen supistuksia ei tehty alun perin
suunnitellussa laajuudessa. Metropoli-alueella aloituspaikkoja
lisätään, mutta esim. Pohjois-Pohjanmaalla vähennetään
huolimatta siitä, että nuorten osuus tällä alueella pikemmin
lisääntyy kuin vähenee. Kun kaivattuja säästöjä ei näin
saatukaan, näkyy se valtionosuuksissa, kunnille jaettavassa
valtion rahassa. Kunnat saavat entistä vähemmän valtiolta
rahaa toimintansa pyörittämiseen, ja tämä heikentää myös
lasten ja nuorten koulutuksen saantia eriarvoistaen niin
maantieteellisesti kuin saatavien erityspalvelujen ja tukien
osalta.
VALTERI- koulujen asema tulevana vuotena ei näytä määrärahojen
suhteen vielä huonolta, samoin Bovalliuksen Turun aloituspaikat
pysyivät likimain samoina kuten myös määrärahat. Kunnilla ei
selkeästi jatkossa ole enää rahaa, miten käy esimerkiksi meidän
VALTERI-verkoston tarjoamien ohjaus- ja palvelukeskustoiminnalle,
jos niitä ostavilla asiakkailla ei ole rahaa. Asiaan
liittyen kansanedustaja ja Helsingin opetuslautakunnan
puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto on jättänyt kirjallisen
kysymyksen opetusministerin vastattavaksi oppilaan oikeudesta
erityiseen tukeen. Valteri- verkoston tuottamien palvelujen
maksullisuudesta kuntien opetustoimelle seuraa se, etteivät
kaikki koulut voi käytännössä ostaa palveluita, joihin
erityistä tukea tarvitsevat oppilaat olisivat oikeutettuja.
Tukea tarvitsevat oppilaat ovat toisin sanoen epätasa-arvoisessa
asemassa riippuen siitä, onko kunta halukas ostamaan
Valteri-verkoston palveluita ja kuinka paljon palveluita voidaan
ostaa. Tämä näkyy meidän toiminnassa tulevaisuudessa, emme
saa enää oppilaita koulumme oppilaiksi. Lisäksi tulevat
oppilaat ovat entistä ongelmallisempia, haasteellisempia (esimerkiksi
VETO-oppilaat = vahvan erityisen tuen oppilaat ) ja toisaalta
oppilaaksi ei tulla enää välttämättä vain yhden diagnoosin
perusteella. Jaksoille tulevien oppilaiden määrä tullee vähenemään
ja jaksojen pituudet tulevat lyhenemään. Koulutustarjonta ja
koulutuspäivien määrät saattavat laskea, vaikka tarjontamme
on laajaa ja laadukasta.
Kuntien heikko taloudellinen tilanne johtanee siihen, että
koulujemme oppilasmäärät tulevat lähivuosien aikana
todennäköisesti laskemaan. Kaikille erityisluokanopettajille ei
enää riitä omaa luokkaa, tehtävät tulevat muuttumaan ja esimerkiksi
erityisluokanopettajien virkoja joudutaan muuttamaan ohjaavan
opettajan viroiksi. Perinteinen erityisopettajan työnkuva
saattaa muuttua radikaalisti, voimme seuraavan viiden vuoden
kuluttua olla tilanteessa, jossa opetamme vähemmän ja teemme
enemmän ohjaus- ja palvelukeskustoimintaa. Tällaisessa
tilanteessa on huolehdittava, että palvelusuhteen ehdoista
huolehditaan. Virkanimikkeiden muutokset täytyy tehdä yhteisymmärryksessä
johdon ja työntekijöiden kanssa. Uuteen tehtävään pakottaminen
ei ole hedelmällistä kenenkään kannalta. Muutos edellyttää
opettajalle mahdollisuutta siirtyä vapaaehtoisesti uuteen tehtävään
ja riittävää uuteen työtehtävään perehdyttämistä ja
opastamista. Joillekin opettajille uusi tilanne antaa myös
mahdollisuuden siirtyä perinteisestä opetustyöstä
uudenlaiseen työhön, lasten opettamisesta aikuisten
kouluttamiseen . Uudessa työtehtävässä perinteinen opettajuus
vähenee ja työn tekemisen luonne muuttuu. Perinteisestä
opetusvelvollisuustyöajasta siirtyminen joustavaan kokonaistyöaikaan
ei ole helppoa ja se vaatii uutta ajattelua niin opettajalta kuin
hänen esimieheltään.
Ohjaavien opettajien kokonaistyöaikakokeilu päättyy
toukokuussa ja perjantai 29.4.2013 OPH:ssa neuvottelut jatkuvat
kokeilun vakinaistamisesta. Ohjaavat opettajat ovat olleet pääosin
tyytyväisiä kokeiluun. Se on selkeyttänyt ohjaavien opettajien
työaikaa, työtehtäviä ja työn sisältöä. Työn vaativuus
ja luonne, työn moninaisuus, laajuus ja itsenäisyys on kokeilun
avulla tullut muillekin selväksi. On opittava ajattelemaan
uudella tavalla ohjaavien opettajien työn tekemistä. Kaikki
ohjaavien opettajien työ ei esimerkiksi voi olla aikaan tai
paikkaan sidottua. Työtehtävät kuormittuvat lukuvuoden aikana
tietyille ajanjaksoille ja jonakin toisena aikana voi olla
enemmän aikaa suunnitella ja reflektoida. Koulutuksia
järjestetään usein viikonloppuisin ja tämä epämukavan työajan
kysymys yhdessä matka-ajan kanssa on yksi asia, jota koko AKAVA
yrittää saada ratkaistua akateemisten jäsenten osalta.
Toivottavasti ongelmakohdat saadaan sovittua kaikkia osapuolia
tyydyttävällä tavalla ja ensi lukuvuosi voitaisiin aloittaa
valmiilla sopimuksella ohjaavien opettajien kokonaistyöajasta.
Virastoerästä tätä kirjoittaessani ei olla vielä päästy
sopimukseen. KSOLLI:n tekemä ja OAO:n/OAJ:n hallituksen hyväksymä
tavoite on ollut saada opettajien luokanvalvojakorvaus hyväksyttyä.
Tämä asia on meille KSOLLI:ssa erityisen tärkeä, koska
erityisluokan opettajille virastoerä ei ole viime kierroksilla
juuri tuonut mitään. Lisäksi VES 4§:n kehittämis- ja
jaksolaishuojennus vaatii selkeämpää soveltamisohjetta, jotta
saisimme opettajia kannustettua vielä paremmin hoitamaan tätä
VALTERI-kouluille tärkeää tehtävää.
Valtakunnallisten yhdistysten (myös KSOLLI ry.) jäsenmaksupalaute
on viime aikoina ollut OAJ:ssä keskeisenä asiana. OAJ:n
valtuusto hyväksyi syyskokouksessaan järjestön
toimintasuunnitelman vuosille 2013-2014. Toimintasuunnitelmassa
on seuraavanlainen kirjaus: Kevään 2013 kuluessa tehdään
kokonaisselvitys valtakunnallisten yhdistysten ja OAJ:n välisistä
rahoitussuhteista ottaen huomioon toimintaympäristössä
tapahtuneet muutokset sekä järjestön ja yhdistysten välisessä
tehtävänjaossa tapahtuneet muutokset. Valtuusto päätti, että
valtakunnallisten yhdistysten jäsenmaksupalautteita
yhdenmukaistetaan valtakunnallisten yhdistysten erityispiirteet
huomioon ottaen vuodesta 2014 alkaen siirtymäajalla. Valtuuston
syyskokoukseen 2013 mennessä kaikkien valtakunnallisten
yhdistysten ja OAJ:n väliset yhteistyö- ja työnjakosopimukset
ajankohtaistetaan ja yhdenmukaistetaan ottaen huomioon
toimintaympäristön muutokset. Osa valtakunnallisten yhdistysten
jäsenmaksupalautteista kohdennetaan siirtymäkauden aikana
projektirahoituksena jäsenyyttä vahvistaviin toimenpiteisiin.
Olemme käyneet varapuheenjohtajan kanssa neuvotteluita OAJ:ssä
talouspäällikkö Rauno Segersvärdin ja aiemmilta vuosilta
ksollilaisillekin tutun, edunvalvontapäällikkö Petri
Lindroosin kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä. Myös OAO:n
hallituksessa olen saanut useaan otteeseen tukea KSOLLI:lle eikä
tavoitteena ole lakkauttaa yhdistystämme. KSOLLI:n
valtakunnallisen yhdistyksen erityispiirteet otetaan huomioon
laadittaessa OAJ:n ja KSOLLI:n välistä sopimusta.
Sitten lopuksi hieman keveämpää asiaa. Varsovan kesämatka lähestyy
ja innokkaita matkaan lähtijöitä on 68 jäsentä.
Peruutuspaikkojakin odottelevia on useita. Valmistelut ovat vielä
kesken, mutta tavoitteena on järjestää kouluvierailu (koulun
verkkosivut: http://www.instytut-gluchoniemych.waw.pl),
josta meille on tullut jo myönteinen vastaus. Koulu luultavasti
sijaitsee 10 min. kävelymatkan päässä hotellistamme. Lisäksi
meillä on Varsovassa suomalainen yhteyshenkilö, joka järjestää
meille muuta ohjelmaa. Näin saamme matkastamme opintomatkan ja
virkistymisen hyödyn. Seuratkaa ilmoitteluamme ja kyselkää
hallituksen jäseniltä asiaa liittyvää tiedottamista.
Toivon teille kaikille hyvää ja jaksamisen täyteistä kevään
jatkoa, ja hyvää kesää,
19.04.2013
Arto Ollila
KSOLLI ry:n puheenjohtaja
|